BRAIN FOOD

Price         Format

FREE           DIGITAL

Price         Format

FREE           DIGITAL

Price         Format

FREE           DIGITAL

Sebagai ibu bapa, kita semua mahukan yang terbaik untuk anak-anak kita.

Jangan pernah berputus asa dengan anak-anak kita. Mendidik dan memimpin anak bukan hanya dengan memberikan mereka pendidikan yang sempurna malahan ia juga merangkumi aspek pendidikan akhlak dan sikap serta tingkah laku supaya anak-anak boleh membesar menjadi insan yang berguna kepada keluarga, masyarakat dan negara.


Tanggungjawab mendidik dan memimpin anak adalah satu tanggungjawab yang besar dan mencabar namun cabaran ini harus di sambut dengan positif dan hati terbuka. Anak-anak adalah amanah yang Allah berikan dan menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk mencorak mereka. Untuk menentukan peribadi mereka. Untuk mencipta siapa mereka di masa akan datang.


Setelah bergelar ibu bapa, adalah normal untuk kita membelanjakan masa, tenaga dan wang ringgit terhadap anak-anak dan anggaplah bahawa itu semua adalah pelaburan yang kita lakukan yang Insha’Allah suatu hari nanti akan mendatangkan pulangan kepada ibu bapa.

Buku ini merupakan buku panduan untuk rujukan ibu bapa dalam proses mendidik anak-anak menjadi insan yang cemerlang dunia dan akhirat, InshaAllah.

Price         Format

RM59.90     DIGITAL

RM29.90

Child and adolescent  development refers to the changes that occur as a child grows and develops in relation to being physically healthy, mentally alert, emotionally sound, socially competent and ready to learn.

Children learn more quickly during their early years than at any other time in life. They need love and nurturing to develop a sense of trust and security that turns into confidence as they grow.

Babies and young children grow, learn and develop rapidly when they receive love and affection, attention, encouragement and mental stimulation, as well as nutritious meals and good health care. Understanding the stages of child development helps parents know what to expect and how to best support the child as she or he grows and develops.

This complimentary Ebook is a compilation of children and adolescent milestones from the moment there were born until 19 years old. This guide is hoped to help parents understand their children and the reason why children  sometimes behave in certain ways they should not.

Price         Format

RM89.90      DIGITAL

RM21.90

“Eh tak takut ke nak masuk Syria, kan sekarang negara tu tengah berperang!”

 

Ye. Masih berperang dan berbunuhan namun selimut harus diserahkan kepada Asma. Kasihan Asma dan teman-temannya di Syria. Mereka semua menanti dengan penuh pengharapan mengharapkan bantuan. Aku harus melangkahkan kaki ke bumi Syria ini untuk melihat sendiri penderitaan mereka. Kisah kembara perjalanan ini harus dibukukan buat tatapan jutaan manusia yang masih mempunyai kehidupan. Kerana apa? Kerana ia akan mengajar kita erti kesyukuran.

Asma menanti dengan penuh pengharapan. begitu juga dengan tangan-tangan kecil yang menadah memohon bantuan, tubuh-tubuh lesu yang menunggu saat hampir kematian akibat kesejukkan, jiwa-jiwa gadis remaja yang mengharapkan ihsan untuk meloloskan diri daripada menjadi mangsa perkosaan, bayi-bayi syurga yang menangis kehausan serta mati kelaparan, dan tubuh-tubuh yang syahid dan tidak dikebumikan.

Selimut untuk Asma harus ku serahkan.

[50% daripada pembelian buku ini akan menyumbang kepada Tabung Dana Send Me Love Untukmu Syria]

Price         Format

RM59.00     DIGITAL

Sama ada anda sedang mencari sedikit bimbingan, nasihat atau sekadar mahu menghabiskan masa dalam menempuh rutin kehidupan, kami punya sedikit pesanan kehidupan untuk tatapan dan peringatan. Kami tak kata kami lebih sempurna dan hebat daripada anda, tapi kami semua punya cerita untuk dikongsi bersama.

Pesanan Kehidupan: Dari Kami untuk Anda merupakan sebuah antologi yang menggabungkan 14 orang penulis di Malaysia yang berjaya menempa nama dalam pelbagai bidang. Kesemua penulis ini mempunya kisah tersendiri yang dapat mengubah minda dan persepsi diri terhadap kehidupan dalam mengejar kebahagiaan, kejayaan, kekayaan dan segala jenis impian. Antologi ini juga merupakan suatu usaha yang di ambil oleh Yayasan Pembangunan Buku Negara dalam memertabatkan buku di mata dunia bersempena UNESCO World Book Capital.

Penulis

Dato' Haji Hasan Hamzah

Dato' Sohaimi Shahadan

Khairul Hakimin Muhammad

Ustaz Muhammad Yaakub Yusra

DJ Fuzz

Afnan Rosli

Effi Aizat

Fadi Salleh

Khairul Abdullah

Dr Azuraida Shahadan

Farah Fakhira

Wana Abas

Sri Diah

Wan Edura Rashid

Price         Format

RM32.00     DIGITAL

IRON LADY MENGEMBARA LAGI!

 

Misi kali ni, jom kita sama-sama menakluki bumi Amerika dan Eropah!

Kisah benar dua orang wanita yang mengembara mengelilingi dunia untuk mengenal sang pencipta. Misi mereka sama. Mengelilingi bumi dan menjadi sumber inspirasi. Walau keduanya punyai impian yang berbeza, keduanya punyai kehidupan yang berbeza. Keduanya merentasi dua sempadan masa yang juga berbeza namun mereka akhirnya bertemu di bumi Malaysia tercinta di bawah satu minat yang sama. MENGELILINGI DUNIA.

Dalam misi ini, banyak kisah pahit manis suka duka perjalanan yang mereka tempuhi dan pelbagai ragam manusia yang membebalkan hati. Pelbagai tempat dilawati dan semuanya dibukukan, ye lah, mana tau satu hari nanti buku ini menjadi sumber inspirasi diri.

Price         Format

RM29.90     DIGITAL

MOUTH IS NOT FOR COMPLAINING

 

Explore the fun and learn manners with Adam! He is kind, smart, independent and generous. He reads a lot of books and he learns a lot of things too! This time, he learns that he should not use his mouth to complain about things around him, because MOUTH IS NOT FOR COMPLAINING!

Parenting Tips

  • Teach your child the right way of talking with others.

  • Discuss the differences between all the words used in this book for a deeper understanding.

  • Talk to your child about how mouth should not be used to say bad words or to complain about life.

  • Practice with your child using the activity pages to reinforce the story of manners.

Price         Format

RM19.90     DIGITAL

RM16.90

HAIR IS NOT FOR PULLING

Explore the fun and learn manners with Genius Adam! He is kind, smart, independent, polite and generous. He reads a lot of books and learns a lot of things too! This time, he learns that he should not pull his hair and hurt himself, or pull somebody else's hair as well because HAIR IS NOT FOR PULLING!

Parenting Tips

  • Teach your child the best action when dealing with stress and bully.

  • Discuss about the differences between all the action mentioned in this book for a deeper understanding.

  • Talk to your child about how hair should not be pulling when having an argument or fighting with friends.

  • Practice with your child using the activity page of this book to reinforce the story of manners.

Price         Format

RM19.90     DIGITAL

RM16.90

EYES ARE NOT FOR CRYING

Explore the fun and learn manners with Genius Adam! He is kind, smart, independent, polite and generous. He reads a lot of books and he learns a lot of things too! This time, he learns that he should use his eyes to see things around him and should not use his eyes to cry because EYES ARE NOT FOR CRYING!

Parenting Tips

  • Teach your child the best action when dealing with ethics and manners.

  • Discuss the differences of all the actions mentioned in this book for a deeper understanding.

  • Talk to your child that crying is a healthy way of expressing emotions but not when they are angry of selfish.

  • Practice with your child using the activity pages of this book to reinforce the story on manners.

Price         Format

RM19.90      DIGITAL

RM16.90

“Eh, dekat Malaysia masih ada orang asli yang tinggal dalam hutan ke? Orang asli ni, rupanya macam mana? Apa agamanya? Apa makanan mereka?”

 

Malaysia merupakan sebuah negara yang dikenali dengan kepelbagaian kaum, etnik, budaya dan agama di sepanjang sejarahnya.

 

Walau bagaimanapun, apa yang kurang diketahui mengenai penduduk Malaysia yang pelbagai budaya ini adalah pendedahan mengenai penduduk asal dan terawal yang dikenali sebagai pribumi atau asli, beserta kumpulan puakpuaknya.

 

Pengetahuan mengenai pendudukan awal di Malaysia ini adalah penting dalam usaha memberi pengetahuan kepada anak muda serta generasi hari ini terutama sekali anak- anak bandar yang tidak didedahkan mengenai kewujudan masyarakat pribumi ini.

 

Jejak Pribumi Malaya akan mendedahkan pengetahuan umum mengenai jenis-jenis kumpulan pribumi yang masih wujud di Malaysia (yang dahulunya dikenali sebagai Malaya) dan puak-puaknya serta memberi pendedahan mengenai cara hidup dan kepercayaan mereka dalam usaha menyampaikan pengetahuan kepada generasi hari ini berdasarkan pengalaman sebenar penulis menjejaki mereka.

Price         Format

RM19.90      DIGITAL

"Mak mertua cakap, kalau hamil jangan minum air tebu atau makan jambu batu, nanti akan keguguran bayi dalam kandungan! Eh Betul ke? Lepas tu katanya, selepas bersalin kena berpantang selama 44 hari tak boleh keluar rumah, makan pun kena bertapis. Ala, peninglah kepala. Betul ke?"

 

Selalu  luahan   ini  keluar  daripada   mulut  wanita   hamil  di Malaysia,   terutama   sekali  bagi  yang hamil  anak  pertama.

 

Proses kehamilan tidaklah sesukar yang digambarkan jika ia dilengkapi  dengan  ilmu  dan  pengetahuan  sebenar  mengikut kajian sains dan perubatan. Apa yang menjadikannya sukar adalah  mitos  atau  kepercayaan  yang  diambil  dari  zaman  ke zaman dan akhirnya dijadikan kepercayaan.

Alhamdulillah,  Hamil! merupakan sebuah buku panduan dan catatan  kehamilan  yang  mudah difahami, padat  dan  ringkas yang  menghuraikan banyak  persoalan  mengenai  kehamilan, apa yang boleh dilakukan, dan apa yang tidak dibenarkan.

 

Ia merungkai persoalan antara mitos dan realiti, 
mendedahkan antara punca terjadinya  keguguran atau lahirnya  bayi kurang sifat  atau  upaya  
(seperti  celebral  palsy  &  syndrome  down) serta menerangkan mengenai pemakanan,do and don't kehamilan, fasa kehamilan dan labor yang mungkin selama ini menjadi persoalan di kalangan wanita  hamil  dan  pasangan.

 
Terdapat  juga  susunan  nama- nama pilihan  untuk si manja  tersayang  sebagai  panduan  dan rujukan! 
 

Price         Format

RM34.00     DIGITAL

ADAM'S ADVENTURE: EXPLORING WESTERN AUSTRALIA

Explore the fun and walk the adventure with Adam! He is smart, curious, independent and funny. He travels to see the world and he is fascinating by the things around him.

Adam uses every moment to explore new things everyday!

Parenting Tips

  • Explore your travel memory and talk about the places you went together.

  • Talk to your child about how the world is made up from a difference culture, language and lifestyle.

  • Use the activity page of this book to reinforce the story and develop your child cognitive learning!

Price         Format

RM19.90     DIGITAL

What is the best leadership style of managing the school?
Is there any single best approach to help school excel?
Does the school leader perceptions matter?

 

Make It Right.
School leaders play a vital role in setting the direction of the school in order to achieve the educational goals, however the knowledge and needed skills on the best practice to lead the school is still questioned. Many are still wondering on the
elements of good school leadership.

 

The Voice: Headmastership in Malaysia is an effort
that seeks to address these questions. It counts into
consideration the school leader perceptions on what they think best should work based on their experience. Supported by the actual case study, this book examines the problems and challenges confronting the school leader managing the
government sponsored school as an attempt to meet the National Education Blueprint goals. It is also an effort to address key issues in developing strong leaders.

 

Lessons from The Voice: Headmastership in Malaysia may help educational leaders and policy makers to develop a plan to address the identified challenges and needs of school leaders.


The Voice revealed the roles and responsibilities of primary school leaders and their perception in managing the public school in Malaysia. School leaders play a vital role in setting the direction of the school in order to achieve the educational goals. This idea permeates throughout The Voice: Headmastership in Malaysia.

 

Bridging the gap between the theoretical view and the practical experience, The Voice, Headmaster-ship in Malaysia is a fundamental  understanding of
headmaster’s roles and leadership in managing primary school.

Price        Format

RM21.90     DIGITAL

Lets Get in Touch!

Contact

Dr Hjh Azuraida Shahadan

Akademi Minda by DrAzu Training Academy & Consultancy

Suites 3-10, 3rd Floor North Block The AmpWalk Jalan Ampang

55000 Kuala Lumpur

Email: dr.azuraidaacademy@gmail.com

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

Proudly Designed by XnR Technologies Sdn Bhd